Cadru legislativ
Munca persoanelor cu dizabilități este reglementată prin Legea nr. 76/2002 și Legea nr. 448/2006, actualizată în 2019. Potrivit acestor legi, ai dreptul la muncă, în funcție de pregătirea profesională și de gradul de handicap, iar angajatorul trebuie să îți ofere același respect ca restului angajaților. De asemenea, Legea nr. 448/2006 actualizată mai menționează că de facilități și drepturi beneficiază tinerii și adulții cu handicap, cetățeni români, ai țărilor membre UE sau non-membre UE pe perioada în care au, potrivit legislației în vigoare, domiciliul sau reședința în România.
Încadrarea în muncă a persoanelor cu dizabilități
Articolul 74 din Legea nr. 448/2006 prevede că persoanele cu dizabilități au dreptul să li se ofere condițiile necesare pentru a-și exercita meseria sau ocupația, pentru a menține un loc de muncă și șanse egale pentru a avansa profesional. Încadrarea în muncă se realizează în funcție de pregătirea profesională a fiecărei persoane în parte, iar dovada dizabilității este stabilită de către comisiile de evaluare de la nivelul fiecărui județ sau la nivelul unuia dintre sectoarele municipiului București.
Pentru încadrarea în muncă, capacitatea profesională se verifică printr-o probă de angajare plătită, care durează cel puțin 45 de zile lucrătoare, potrivit art. 84 din Legea 448/2006 actualizată în 2019.
De asemenea, poți fi angajat în următoarele forme:
- pe piața liberă a muncii;
- în forme protejate;
- la domiciliu.
În rândul formelor protejate de angajare, se încadrează locurile de muncă protejate și unitățile protejate autorizate. Acestea sunt firme înființate de persoane fizice sau juridice, publice sau private, care angajează persoane cu dizabilități.
De regulă, unitățile protejate fac parte din următoarele două categorii: cu personalitate juridică și fără personalitate juridică. A doua categorie poate include ateliere, instituții publice sau non-guvernamentale, secții sau poate fi organizată de persoana cu dizabilități care dorește să realizeze activități economice independente.
În general, autoritățile și instituțiile publice, persoanele juridice, publice sau private cu cel puțin 50 de angajați sunt obligate prin lege să angajeze un număr de persoane cu dizabilități egal cu cel puțin 4% din numărul total al angajaților.
Angajatorii care au salariați persoane cu dizabilități beneficiază de câteva facilități fiscale. În primul rând, sunt deductibile de la calculul profitului impozabil următoarele:
- Cheltuielile realizate pentru adaptarea la noul loc de muncă;
- Cheltuielile efectuate pentru cumpărarea de utilaje sau echipamente care urmează a fi folosite de către persoanele cu dizabilități;
- Cheltuielile aferente transportului persoanelor cu dizabilități între casă și locul de muncă;
- Cheltuielile necesare transportului materiilor prime, al produselor finite și al altor produse la domiciliul persoanelor cu dizabilități dacă acestea lucrează de acasă.
De asemenea, cheltuielile necesare pentru integrarea la locul de muncă, pentru pregătirea, orientarea și perfecționarea profesională a persoanelor cu dizabilități sunt deductibile din bugetul asigurărilor de șomaj pe care firma îl plătește către bugetul de stat.
Cei care angajează persoane cu dizabilități deși nu sunt obligați de lege, vor primi de la stat, timp de un an, salariul minim pe economie pentru fiecare persoană angajată, dacă aceasta este păstrată drept angajat cel puțin doi ani.
De asemenea, angajatorii care încadrează în muncă, pe durată nedeterminată, absolvenți cu dizabilități, sunt scutiți de la plata asigurării de șomaj și chiar primesc lunar, timp de 18 luni, anumite sume, după cum urmează:
- un salariu de bază minim brut, pentru absolvenții ciclului inferior al liceului sau ai școlilor de arte și meserii;
- 1,2 salarii de bază minime brute, pentru absolvenții învățământului secundar superior sau ai unei școli postliceale;
- 1,5 salarii de bază minime brute, pentru absolvenții unei instituții de învățământ superior.
Unitățile protejate autorizate, înființate pentru a angaja persoane cu dizabilități beneficiază, la rândul lor, de câteva avantaje:
- scutirea de la plata taxelor de autorizare la înființare sau de reautorizare;
- anumite drepturi acordate de autoritățile locale, finanțate din fonduri proprii.
Activitatile ce vor fi desfasurat de intreprinderea sociala pe care dorim sa o infiintam vor fi:
- Informarea beneficiarilor angajati- prezentarea facilitatilor de angajare si oprtunitatea angajarii
- Informarea angajatorilor- prezentarea faciloitatilor fiscale, avantajelor aceste forte de munca in contextul in care nu se gaseste forta de munca disponibila pentru a fi angajata
- Stabilirea legaturilor dintre angajati si angajatori
- Gestionarea relatiei ante si post angajare
- furnizarea de informații privind piața muncii și evoluția ocupațiilor- indicarea angajatorilor din baza de date a IS sauidentificarea de noi angajatori
- instruirea în metode și tehnici de căutare a unui loc de muncă
- dezvoltarea abilității și încrederii în sine a persoanelor în căutarea unui loc de muncă în vederea luării de către acestea a deciziei privind propria carieră;
- îndrumarea pe parcursul procesului de integrare socioprofesională la noul loc de muncă.
- preselecția candidaților corespunzător cerințelor locurilor de muncă oferite și în concordanță cu pregătirea, aptitudinile, experiența și cu interesele acestora
- Realizarea de traininguri in vederea formarii, educarii pentru persoana cu dizabilitati in vederea integrarii cat mai bune pe piata fortei de munca
- Realizarea de instructaje pe domeniul in care urmeaza a se realiza angajare- individuale sau de grup
- Sesiuni individuale/grup in vederea realizarii consilieri vocationale, depistarii nevoilor persoanelor cu dizabilitati
- Realizarea de activitati de coaching pe parcursul contractului de munca si nu numai
- Oferirea de sprijin/consiliere de specialitate
- Oferirea de sprijin acelor persoane cu dizabilitati care doresc infiintarea de ingtreprinderi pentru desfasurarea de activitati independete
Misiunea sociala o vom indeplini prin faptul ca ne vom sustine cheltuielile din taxele contractuale pe care le vom percepe in urma plasarii persoanelor cu handicap pe piata fortei de munca , comision care se va percepe de la angajator in situatia in care, identificam astfel de nevoi in randul angajatorilor.
